Vi kommer satsa helhjärtat i Aprilia RS660 Cup 2025. Cupen kommer ingå i Roadracing SM med 7 deltävlingar tillsammans med den cirkusen inklusive startavgifter, däck, och bränsle.
Vurpor tänker vi inte budgetera för.
Det är här du kommer in som sponsor.
Det vi erbjuder är en plats att synas ute bland publiken i en racingklass som verkligen syns.
Teamet är fortfarande även aktiva i Legendcars med 4 bilar och möjlighet finns att synas där med.
Alla bidrag är av nytta och vi kan garanterat komma överens om ett gynnsamt samarbete.
Tveka inte att höra av dig.
/Mikael o Nhina Dalin
Anderstorp 27 april (SEC)
Anderstorp 24-25 maj (SM)
Knutstorp 1 juni (SEC)
Sviestad 14-15 juni (SM)
Gelleråsen 26-27 juli (SM)
Falkenberg 30-31 augusti (SM)
Sveistad 13 september (SEC)
Det var flera inom svensk road racing som tyckte att det saknades en enhetsserie i Norden med ett reglemente där få förändringar på motorcykeln tilläts, ett sätt att göra racingen lite billigare och skapa likvärdiga förutsättningar för förarna. Enhetsserier är populärt i många av länderna i Europa men har inte funnits i Norden sedan Sportproduction och 899 cupen lades ned.
Redan 2017 börjades det skissas på ett reglemente och flera av generalagenterna för olika märken kontaktades kring idén med en enhetsserie. Alla var positiva men ingen av dem ville gå in med kapital eller tid i det projektet. Strategin lades om och reglementet skrevs om för en motorcykelmodell som funnits länge och som det tävlas med i flera andra länder. Det tog tid att få till ett reglemente som skulle ge låga omkostnader för förarna och samtidigt ge rolig racing, men det var tur det.
Vid årsskiftet 2019/2020 kontaktades av en slump SPG (Svenska Piaggiogruppen) som är generalagent för bland annat Aprilia. De var intresserade av att få igång en enhetsserie runt den nya modellen RS 660. Det medförde att reglementet fick skrivas om en gång till för att passa för den modellen. Nu är serien ett faktum och serien lockar både nybörjare samt rutinerade förare. Inför säsongen 2025 ser startfältet ut att passera 30 anmälda seriedeltagare.
Reglementet ska hålla ned kostnaderna samt göra bygget av racehojen lite enklare. Endast Aprilia RS660 från årsmodell 2020 och framåt är tillåtna i serien och bara delar som funnits originalmonterade på en Aprilia RS 660 är tillåtna att användas. Serien körs på enhetsdäck av Dunlop. För att undvika fusk med däcken måste de köpas av Västerås däck som märker däcken till serien. Utan märkning underkänns däcken vid besiktning inför tävling. Man får byta till delar som suttit original monterade på andra årsmodeller av Aprilia RS 660. Inga modifieringar av motorcykeln är tillåtna förutom följande:
Kåpbeklädnad, det är tillåtet att byta ut de yttre kåporna av plast och kåpglas enligt kapitel 3i SR, de ska likna original i utseende.
Slip-on (ljuddämpare), valfri (avgassystem fritt efter kollektor)
Fjädrar (grundkonstruktionen i fjädringen får ej bytas ut eller byggas om, byte av cartridgeoch dämpare ej tillåtet)
Fotpinnar(rear sets), valfritt
Drev och kedja får ändras till annan storlek och dimension.
Bromsar får ej modifieras och ABS får ej kopplas ur mekaniskt.
Bromsbelägg är valfritt.Reglage för att anbringa bakbroms kan antingen vara fotopererad, handopererad eller i kombination. (Tumbroms är tillåten).
Motorskyddskåpor måste monteras.
I övrigt ska motorcykeln uppfylla reglerna för tävlingsfordon, kapitel 3 i SR.
Det blir en grym säsong igen 💪🏼
26-27/4, Mantorp Park, Vårracet
31/5-1/6, Gelleråsen Arena, Gelleråsloppet (3 race)
13-14/6, Fällfors DriveCenter Arena, Midnattsloppet (3 race)
11-13/7 Falkenbergs Motorbana, Västkustloppet
25-27/7 Kinnekulle Ring, RaceWeek
15-16/8 Gelleråsen Arena, Kanonloppet
29-30/8 Ring Knutstorp, Newsracet
Legends Car är en typ av racerbil, främst avsedd att främja spännande racing och att hålla kostnaderna nere. De äldre bilarna fram till 2019 drivs av en Yamaha 1250cc luftkyld motorcykel motor. Dom riktigt gamla motorerna är på 1200cc samt luftkylda även dom.
Nya bilar från och med 2020 levereras med en FZ09 motor som är vattenkyld men tävlar under samma regelverk.
Det är en 5/8 dels storlek på en bil med siluett av bilar från -30 talet. Ofta en Ford eller en Cheva. Bilen har ett rörramschassie och tillverkas nya i USA där sporten är jättestor. Reglerna grundar sig på ett enhetsreglemente (INEX). Men det finns några undantag i reglerna som gäller just i Sverige.
Måtten är 152cm bred och ca 320cm lång med en minimumvikt på 590kg inklusive förare.
(fullvuxna män fixar inte den vikten riktigt)
Bilen drivs från motorn genom en kardanaxel längs bilens högra sida i kardantunnel.
Växellådan är ju samma som motorn och växlas som en motorcykel.
1:an frammåt , sedan neutral och resten bakåt.
5 växlar på 1250cc och 6 växlar på Fz09 motorerna.
Bakaxeln är stel och "heldiffad" dvs den driver alltid på bägge bakhjulen, som en gokart.
Bromsarna är utan bromsservo.
Frambromsarna är oventilerade skivbromsar och bak är det trumbromsar.
Styrningen är med styrväxel och väldigt lättstyrd trots avsaknad av styrservo.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna